Khirjoe's Blog

February 26, 2010

RACANGAN PENGAJARAN SAINS TAHUN 1 : DOES IT HAVE A SMELL

Filed under: Uncategorized — khirjoe @ 11:35 am

OBJEKTIF PEMBELAJARAN


Pada akhir pembelajaran, pelajar akan dapat:

Mengenalpasti samada benda-benda berbau atau tidak;

Membezakan diantara bau wangi dan bau busuk.


PERKAITAN SUKATAN PELAJARAN


Sains Tahun Satu


BAHAGIAN B


Pembelajaran tentang Dunia Kita


UNIT 1.0

Penggunaan Deria Kita


OBJEKTIF PEMBELAJARAN
1.6: Pelajar patut mempelajari bau-bau yang berlainan.
Penting:
Beritahu pelajar bahawa bau itu subjektif. Setiap pelajar mebuat keputusan sendiri samada sesuatu berbau wangi atau busuk.

KANDUNGAN : PENGENALAN

Masa yang dicadangkan : 5 minit
Ringkasan:
Puan Rajan sedang megeluarkan kek dari ketuhar. Andy dan Sara menghidu bau kek tersebut. Pelajar ditanya samada mereka suka bau makanan.
Cadangan:
Tanya pelajar samada mereka suka bau kek. Minta pelajar menamakan makanan lain yang mereka suka hidu.

KANDUNGAN : PENERANGAN

Masa yang dicadangkan : 5 minit
Ringkasan:
Pelajar mempelajari samada benda-benda di dapur berbau atau tidak. Benda-benda yang berbau adalah kek, bawang merah, epal, ikan kering dan gula-gula. Benda-benda yang tidak berbau adalah garpu, air dan botol. Mereka juga belajar samada sesuatu benda berbau wangi atau busuk. Biskut, bunga dan limau berbau wangi. Bawang putih dan nasi yang hangus berbau busuk.
Cadangan:
Minta pelajar menamakan benda-benda lain di dapur yang berbau. Tanya mereka samada benda yang dinamakan itu berbau wangi atau busuk.

AKTIVITI

Masa yang dicadangkan : 10 minit
Ringkasan:
Pelajar bermain satu permainan meneka. Ada lima kotak yang mempunyai benda-benda yang berlainan. Pelajar menghidu dan meneka benda yang terdapat di dalam kotak-kotak tersebut. Kemudian, mereka membuka kotak-kotak tersebut untuk mengetahui samada mereka telah meneka dengan betul.
Cadangan:
Galakkan semua pelajar untuk berkongsi pendapat samada mereka suka atau tidak suka bau-bau tersebut.
Peralatan yang diperlukan: Lima kotak kosong dengan penutup, hirisan limau, bijirin kopi, sekuntum bunga ros, bawang putih yang telah dicincang, roti.


PENILAIAN

Masa yang dicadangkan : 5 minit
Ringkasan:
Dalam Helaian Aktiviti 1, pelajar mengenalpasti dan membulatkan benda-benda yang berbau.
Dalam Helaian Aktiviti 2, pelajar mengenalpasti dan membulatkan benda-benda yang berbau wangi.
Peralatan yang diperlukan: Pensel

PENGEMBANGAN : PENGUKUHAN

Masa yang dicadangkan : 5 minit
Ringkasan:
Pelajar mengenalpasti dan memilih benda yang berbau. Pelajar juga mengenal pasti dan memilih benda yang berbau wangi.
Cadangan:
Minta pelajar tertentu menjawab soalan-soalan itu.
Aktiviti ini boleh digunakan sebagai pelajaran ulangkaji sebelum memulakan pelajaran seterusnya.

PENGEMBANGAN : PENINGKATAN

Masa yang dicadangkan : 10 minit
Ringkasan:
Pelajar diperkenalkan kepada buah durian. Mereka ditanya samada mereka suka bau buah tersebut. Ada yang suka dan ada yang tidak suka. Kemudian, pelajar ditanya tentang buah kegemaran mereka. Mereka juga ditanya samada mereka suka bau buah kegemaran mereka.

LANJUTAN

Masa yang dicadangkan: 5 minit
Ringkasan:
Pelajar mempelajari tentang kepentingan bau. Pelajar ditanya apa yang patut mereka lakukan apabila mereka terbau benda hangus di dapur. Pelajar mempelajari bahawa mereka patut memberitahu ibubapa atau orang yang lebih tua mengenainya. Pelajar mempelajari bahawa bau hangus memberitahu kita bahawa ada benda yang terbakar.
Cadangan:
Huraikan dengan lebih lanjut tentang kepentingan bau.
Beritahu pelajar bahawa bau yang tertentu memberi amaran tentang bahaya.
Galakkan pelajar untuk memberi contoh-contoh bau yang lain yang memberi amaran tentang bahaya.

Leave a Comment »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Create a free website or blog at WordPress.com.

%d bloggers like this: