Khirjoe's Blog

February 26, 2010

RANCANGAN PENGAJARAN SAINS TAHUN 1 : GROCERY SHOP

Filed under: Uncategorized — khirjoe @ 10:34 am

OBJEKTIF PEMBELAJARAN

Pada akhir pembelajaran, pelajar akan dapat mengumpulkan benda-benda berdasarkan bentuk-bentuk
dan saiz-saiz mereka.

PERKAITAN SUKATAN PELAJARAN

Sains Tahun 1

BAHAGIAN B

Pembelajaran tentang Alam Sekeliling Kita

UNIT 1.0

Menggunakan Deria Kita

OBJEKTIF PEMBELAJARAN

1.2: Pelajar patut belajar tentang bentuk yang berbeza.
1.3: Pelajar patut belajar tentang saiz yang berbeza.
1.4: Pelajar patut belajar untuk mengumpulkan objek-objek berdasarkan kepada kriteria-kriteria
berlainan.

KANDUNGAN : PENGENALAN

Masa yang dicadangkan : 5 minit
Ringkasan:
Pelajar melihat En. Halim berada di hadapan kedai runcitnya. Dia ingin mengeluarkan barang-barang di dalam kotak. Pelajar dijemput untuk membantu En. Halim.

KANDUNGAN : PENERANGAN

Masa yang dicadangkan : 10 minit
Ringkasan:
Pelajar membantu En. Halim memilih barang-barang tersebut mengikut bentuk-bentuk dan saiz-saiznya. Contohnya, di manakah En. Halim patut meletakkan biskut-biskut kecil yang berbentuk segiempat tepat berdasarkan gambar-gambar yang ditunjukkan.
Cadangan:
Minta pelajar tertentu menjawab soalan tersebut.

AKTIVITI

Masa yang dicadangkan : 10 minit
Ringkasan:
Pelajar bermain satu permainan secara berkumpulan. Pelajar memotong bentuk-bentuk yang diberikan di dalam helaian Aktiviti 1 itu. Kemudian pelajar mengumpul dan mengira bentuk-bentuk berdasarkan saiz-saiz mereka. Contohnya, pelajar mengira jumlah segitiga bersaiz besar yang ada dalam kumpulan mereka.
Cadangan:
Bahagikan pelajar kepada kumpulan-kumpulan yang terdiri daripada tiga atau empat orang.
Pelajar juga boleh mewarnakan bentuk-bentuk itu.
Peralatan yang diperlukan: Gunting, Pensel berwarna

PENILAIAN

Masa yang dicadangkan : 5 minit
Ringkasan:
Dalam Helaian Aktiviti 2, pelajar melihat dua keping gambar yang terdiri daripada bentuk-bentuk. Pelajar mengira bilangan bentuk-bentuk yang berlainan saiz dan menulis jawapannya di dalam kotak-kotak yang diberikan.
Cadangan:
Pelajar boleh mewarnakan gambar tersebut.
Peralatan yang diperlukan: Pensel, Pensel berwarna.

PENGEMBANGAN : PENGUKUHAN

Masa yang dicadangkan : 10 minit
Ringkasan:
Pelajar melihat Andy membeli barang-barang di kedai runcit En. Halim. Apabila Andy memilih suatu barang, pelajar mengenal pasti saiz dan bentuk barang-barang tersebut.
Cadangan:
Minta pelajar tertentu menjawab soalan tersebut.

PENGEMBANGAN : PENINGKATAN

Masa yang dicadangkan : 10 minit
Ringkasan:
Dalam Helaian Aktiviti 3, pelajar mewarnakan setiap bentuk mengikut warna tertentu. Contohnya, pelajar mewarnakan bentuk segiempat tepat dengan warna merah. Kemudian pelajar melabelkan saiz barang-barang tersebut.
Peralatan yang diperlukan: Pensel warna, pensel.

LANJUTAN

Masa yang dicadangkan : 10 minit
Ringkasan:
Pelajar mencari benda-benda yang berbentuk segitiga, segiempat sama, segiempat tepat dan bulat di dalam suratkhabar dan majalah lama.
Cadangan:
Pelajar melakukan aktiviti ini secara berkumpulan dengan setiap kumpulan terdiri daripada tiga atau empat orang pelajar.
Peralatan yang diperlukan: Suratkhabar dan majalah lama, Gunting.

Leave a Comment »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Blog at WordPress.com.

%d bloggers like this: