Khirjoe's Blog

February 26, 2010

RANCANGAN PENGAJARAN SAINS TAHUN 1 : SCHOOL TRIP

Filed under: Uncategorized — khirjoe @ 1:16 pm

OBJEKTIF PEMBELAJARAN

Pada akhir pembelajaran, pelajar akan dapat mengumpulkan objek-objek berdasarkan kepada warna dan saiz mereka.

PERKAITAN SUKATAN PELAJARAN

Sains Tahun 1

BAHAGIAN B

Pembelajaran tentang Alam Sekeliling Kita

UNIT 1.0

Menggunakan Deria Kita

OBJEKTIF PEMBELAJARAN

1.1: Pelajar patut mempelajari tentang warna-warna yang berlainan.
1.3: Pelajar patut mempelajari tentang saiz-saiz yang berbeza.

1.4: Pelajar patut belajar untuk mengumpulkan objek-objek menggunakan kriteria-kriteria berlainan.
Penting:
Prihatin kepada pelajar istimewa seperti pelajar buta atau cacat anggota.

KANDUNGAN : PENGENALAN

Masa yang dicadangkan : 5 minit
Ringkasan:
Mimi dan kawan-kawannya mengikuti rombongan sekolah mereka berkelah di tepi pantai. Pelajar melihat gambar tempat Mimi dan kawan-kawannya pergi. Mereka meneka nama tempat itu.

KANDUNGAN : PENERANGAN

Masa yang dicadangkan : 10 minit
Ringkasan:

Pelajar membantu Mimi mengemaskan barang-barangnya yang akan dibawa dalam lawatan itu.Barang-barang yang diperlukan oleh Mimi ialah sebuah beg besar berwarna biru, sehelai tuala besar berwarna hijau, pelampung kecil berwarna kuning, bekas air kecil berwarna merah dan sebiji bola besar berwarna hijau. Pelajar mengenal pasti benda-benda berdasarkan kepada saiz danwarna mereka.

Cadangan:
Minta pelajar tertentu menjawab soalan tersebut.


AKTIVITI

Masa yang dicadangkan : 10 minit
Ringkasan:
Dalam Helaian Aktiviti 1, pelajar membuat beberapa buah kotak kecil dan besar. Mereka mewarnakan kotak-kotak itu dengan warna hijau atau kuning. Kemudian, pelajar mengumpulkan kotak-kotak itu berdasarkan saiz dan warnanya.
Cadangan:
Untuk memudahkan pelajar mewarnakan kotak-kotak tersebut, arahkan pelajar mewarnakan bentuk-bentuk itu terlebih dahulu sebelum mereka melipatnya. Untuk menjadikan aktiviti itu lebih menarik, pelajar membuat kotak-kotak secara berkumpulan. Peralatan yang diperlukan: Gunting, gam, pensel warna.


PENILAIAN

Masa yang dicadangkan : 5 minit
Ringkasan:
Dalam Helaian Aktiviti 2, pelajar mengenal pasti saiz benda-benda yang terdapat di dalam gambar dengan mewarnakan benda-benda besar dengan warna ungu dan benda-benda kecil dengan warna merah muda.
Peralatan yang diperlukan: Pensel warna.

PENGEMBANGAN : PENGUKUHAN

Masa yang dicadangkan : 10 minit
Ringkasan:
Pelajar mengumpulkan barang-barang kanak-kanak itu mengikut saiz dan warna. Mereka belajar untuk mengumpulkan barang-barang tersebut berdasarkan kriteria-kriteria berlainan.
Cadangan:
Minta pelajar tertentu menjawab soalan-soalan tersebut.

PENGEMBANGAN : PENINGKATAN

Masa yang dicadangkan : 5 minit
Ringkasan:
Dalam Helaian Aktiviti 3, pelajar mengenal pasti bentuk yang sama saiz dan sama warna. Pelajar menulis nama bentuk itu di dalam kotak yang betul.
Cadangan:
Minta pelajar mengenal pasti perbezaan antara bentuk-bentuk tersebut. Pelajar melakukan aktiviti ini bersama dengan pembelajaran yang sedang dipelajari. Peralatan yang diperlukan: Pensel, pensel warna.

LANJUTAN

Masa yang dicadangkan : 10 minit
Ringkasan:
Pelajar mempelajari bahawa mereka memperolehi warna baru apabila mereka mencampurkan warna merah dengan warna biru dan apabila mereka mencampurkan warna merah dengan warna kuning. Pelajar mendapati bahawa mereka boleh menggunakan kertas lutsinar berwarna merah untuk menentukan warna baru yang akan diperolehi.
Cadangan:
Minta pelajar meneka warna-warna baru sebelum mereka memulakan eksperimen itu.
Jelaskan kepada pelajar bahawa terdapat dua cara untuk memperolehi warna-warna baru – mencampurkan warna-warna atau melihat objek melalui kertas lutsinar berwarna.
Peralatan yang diperlukan: Kertas lutsinar mer
ah, objek berwarna biru dan kuning.

Leave a Comment »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Create a free website or blog at WordPress.com.

%d bloggers like this: