Khirjoe's Blog

February 26, 2010

RANCANGAN PENGAJARAN SAINS TAHUN 1 : SOUNDS IN THE HOUSE

Filed under: Uncategorized — khirjoe @ 1:58 pm

OBJEKTIF PEMBELAJARAN

Pada akhir pembelajaran, pelajar akan dapat:
Mengenalpasti bunyi-bunyi yang berlainan;
Mengenalpasti bunyi-bunyi yang direka untuk tujuan tertentu.

PERKAITAN SUKATAN PELAJARAN

Sains Tahun 1

BAHAGIAN B

Pembelajaran tentang Dunia Sekeliling Kita

UNIT 1.0

Penggunaan Deria Kita

OBJEKTIF PEMBELAJARAN

1.5: Pelajar patut mempelajari bunyi-bunyi yang berlainan.

Penting:
Ingatkan pelajar bahawa bunyi yang kuat boleh merosakkan telinga.
Ingatkan pelajar bahawa bunyi yang kuat mungkin menggangu orang lain.

KANDUNGAN : PENGENALAN

Masa yang dicadangkan : 5 minit
Ringkasan:
Jam berloceng. Pengulas memanggil Mimi untuk bangun. Sudah tiba masa Mimi bersiap untuk ke sekolah.
Cadangan:
Tanya pelajar samada mereka mengguna jam berloceng di rumah.


KANDUNGAN : PENERANGAN

Masa yang dicadangkan : 5 minit
Ringkasan:
Pelajar mendengar dan mengenalpasti bunyi-bunyi di rumah. Mereka juga belajar tentang tujuan bunyi-bunyi tersebut. Bunyi-bunyi tersebut ialah jam berloceng, bunyi dari radio, telefon berdering dan bayi menangis.
Cadangan:
Minta pelajar mengenalpasti and menamakan bunyi-bunyi lain yang terdapat di rumah mereka.


AKTIVITI

Masa yang dicadangkan : 5 minit
Ringkasan:
Pelajar mengajuk tiga bunyi yang berlainan. Bunyi-bunyi tersebut ialah cerek bersiul, jam “cuckoo” dan air menitik.
Cadangan:
Galakkan pelajar mengajuk bunyi-bunyi lain yang terdapat di dalam rumah mereka.
Galakkan pelajar melakukan aktiviti ini secara berpasangan, seorang mengajuk sesuatu bunyi dan seorang lagi meneka bunyi tersebut.


PENILAIAN

Masa yang dicadangkan : 5 minit
Ringkasan:
Pelajar mendengar bunyi-bunyi yang diberikan. Dalam Helaian Aktiviti 1, pelajar memadankan bunyi-bunyi tersebut kepada gambar-gambar yang betul.
Peralatan yang diperlukan : Pensel, pembaris.

PENGEMBANGAN : PENGUKUHAN

Masa yang dicadangkan : 5 minit
Ringkasan:
Pelajar mengenalpasti bunyi-bunyi yang didengar dan memilih gambar yang menunjukkan benda yang mengeluar bunyi-bunyi tersebut.
Cadangan:
Minta pelajar tertentu menjawab soalan-soalan tersebut.
Aktiviti ini boleh digunakan sebagai pelajaran ulangkaji sebelum memulakan pelajaran seterusnya.

PENGEMBANGAN : PENINGKATAN

Masa yang dicadangkan : 5 minit
Ringkasan:
Pelajar mengenalpasti dua bunyi. Bunyi-bunyi tersebut ialah bunyi loceng pintu dan bunyi orang ketawa. Pelajar juga mengenalpasti tujuan bunyi-bunyi tersebut.
Cadangan:
Minta pelajar memberi contoh bunyi yang lain serta tujuannya.


LANJUTAN

Masa yang dicadangkan : 10 minit
Ringkasan:Pelajar mengenalpasti tiga bunyi yang dikeluarkan oleh seorang bayi.

Bunyi-bunyi tersebut ialah suara tangisan, ketawa dan kepuasan.
Cadangan:
Tanya pelajar sebab Adam mengeluar bunyi-bunyi tersebut.
Beri situasi yang berbeza (contohnya : apabila lampin Adam basah; apabila Adam jatuh sakit; apabila Adam bermain; dan lain-lain) dan minta pelajar meramalkan bunyi yang akan Adam keluarkan.


Leave a Comment »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Create a free website or blog at WordPress.com.

%d bloggers like this: