Khirjoe's Blog

February 26, 2010

RANCANGAN PENGAJARAN SAINS TAHUN 1 : SOUNDS OF NATURE

Filed under: Uncategorized — khirjoe @ 1:37 pm

OBJEKTIF PEMBELAJARAN

Pada akhir pembelajaran, pelajar akan dapat:
Mengenal pasti bunyi-bunyi yang berlainan;
Membezakan bunyi yang sedap didengar dengan bunyi yang tidak sedap didengar.

PERKAITAN SUKATAN PELAJARAN

Sains Tahun 1

BAHAGIAN B

Pembelajaran tentang Alam Sekeliling Kita


UNIT 1.0


Menggunakan Deria Kita

OBJEKTIF PEMBELAJARAN

1.5: Pelajar patut mempelajari tentang bunyi-bunyi yang berlainan.


KANDUNGAN : PENGENALAN

Masa yang dicadangkan : 5 minit
Ringkasan:
Pelajar melihat Mimi dan Mira sedang bermain. Langit gelap, ribut dan kilat berdentum di langit. Hujan mula turun. Mimi dan Mira berlari masuk ke dalam rumah. Pelajar ditanya kenapa Mimi dan Mira berlari masuk ke dalam rumah.
Cadangan:
Minta pelajar tertentu menjawab soalan tersebut.
Minta pelajar meneka bunyi-bunyi yang dapat mereka dengar.


KANDUNGAN : PENERANGAN

Masa yang dicadangkan : 10 minit
Ringkasan:
Pelajar melihat empat keadaan yang berbeza. Dalam setiap keadaan, pelajar mendengar satu bunyi alam. Bunyi-bunyi tersebut ialah bunyi ribut, air hujan jatuh ke atas bumbung, kicauan burung dan ombak. Pelajar mengenal pasti bunyi-bunyi tersebut dan menyatakan samada bunyi itu sedap didengar atau bising.
Cadangan:
Minta pelajar tertentu menjawab soalan tersebut.
Minta pelajar memberikan sebab kenapa mereka mendapati sesuatu bunyi itu sedap didengar atau bising.

AKTIVITI

Masa yang dicadangkan : 5 minit
Ringkasan:
Pelajar mendengar tiga jenis bunyi alam. Bunyi-bunyi tersebut ialah bunyi harimau mengaum, air terjun dan angin. Dalam Helaian Aktiviti 1, pelajar menandakan bunyi yang mereka suka dan memangkah bunyi yang mereka tidak suka.
Cadangan:
Klik pada pembesar suara untuk mendengar bunyi.
Minta pelajar memberikan sebab kenapa mereka menyukai dan tidak menyukai bunyi tersebut.
Benarkan pelajar mewarnakan gambar tersebut.
Peralatan yang diperlukan: Pensel, Pensel berwarna.


PENILAIAN

Masa yang dicadangkan : 5 minit
Ringkasan:
Dalam Helaian Aktiviti 2, pelajar membantu Mimi menamakan bunyi-bunyi yang telah mereka pelajari. Pelajar memadankan bunyi-bunyi kepada perkataan yang betul.
Cadangan:
Klik pada pembesar suara untuk mendengar bunyi-bunyi tersebut.
Peralatan yang diperlukan: Pensel

PENGEMBANGAN : PENGUKUHAN

Masa yang dicadangkan : 10 minit
Ringkasan:
Pelajar ditunjukkan empat keping gambar kejadian alam yang berlainan. Pelajar mengenal pasti bunyi bagi setiap kejadian. Mereka mengukuhkan pengetahuan mereka tentang bunyi ribut, air hujan jatuh ke atas bumbung, kicauan burung dan ombak.
Cadangan:
Bahagikan pelajar kepada beberapa kumpulan kecil dan biarkan mereka bertanding sesama sendiri. Kumpulan pertama yang dapat meneka dengan betul akan menang.

PENGEMBANGAN : PENINGKATAN

Masa yang dicadangkan : 10 minit
Ringkasan:
Dalam Helaian Aktiviti 3, pelajar melengkapkan satu teka silangkata. Mereka mendengar tiga jenis bunyi alam dan mengenal pasti haiwan-haiwan yang mengeluarkan bunyi-bunyi tersebut. Pelajar melengkapkan nama haiwan-haiwan dengan mengisi abjad-abjad yang tertinggal. Bunyi-bunyi tersebut ialah bunyi cengkerik, ayam jantan berkokok dan katak berdengkang.
Cadangan:
Beritahu pelajar bahawa bunyi haiwan juga disifatkan sebagai bunyi alam.
Peralatan yang diperlukan: Pensel.


LANJUTAN

Masa yang dicadangkan : 10 minit
Ringkasan:
Pelajar membuat satu eksperimen gema bunyi. Mereka melakukan eksperimen ini dengan berdiri di dalam sebuah bilik kosong dan berteriak sekuat yang boleh. Kemudian, mereka mendengar bunyi tersebut bergema beberapa kali.
Cadangan:
Gunakan dewan sekolah atau bilik kosong yang besar untuk eksperimen itu.
Beritahu pelajar tentang tempat lain yang boleh mengeluar bunyi gema seperti gua atau gaung.

Leave a Comment »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Blog at WordPress.com.

%d bloggers like this: