Khirjoe's Blog

April 7, 2010

SIRI 7 PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU TAHUN 1

Filed under: Uncategorized — khirjoe @ 8:46 pm

UNIT 13

TAJUK 2 : Kenderaan Kini

Halaman 66

HASIL PEMBELAJARAN
2.2 Aras 3 (i) Memaklumkan perkara yang dilakukan kepada orang lain dengan menggunakan perkataan sendiri (fokus utama).

STRATEGI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN

KAEDAH / TEKNIK
Soal jawab, sumbang saran

AKTIVITI
1. Guru bersoal jawab dengan murid tentang kehidupan masa ini yang serba moden dan hampir segala kemudahan telah ada/ berjaya dicipta.
2. Guru meminta murid menyatakan cara-cara orang hendak pergi dari satu tempat ke satu tempat yang lain.
3. Guru meminta murid menyatakan kenderaan yang pernah dinaiki oleh mereka.
4. Guru mengedarkan borang untuk menyatakan ciri-ciri kenderaan.
5. Guru meminta murid melukis kenderaan yang mereka minati.
6. Guru meminta murid mencari maklumat tentang kenderaan.
7. Guru meminta murid melayari internet http://www.techtv.com

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Kemahiran Berfikir : menjana idea (aktiviti 2)
Mencirikan kenderaan (aktiviti 4)
Konstruktivisme : Melukis kenderaan (aktiviti 5)
Belajar cara belajar : (aktiviti 6)
Kemahiran Teknologi Maklumat : Melayari internet (aktiviti 7)

BAHAN BANTU MENGAJAR
Gambar-gambar kenderaan.
Lembaran kerja atau borang yang bersesuaian.

SISTEM BAHASA
Kosa kata: kapal terbang, helikopter, kereta, lori tangki, motosikal, motobot.

RUJUKAN
Penulis DBP. (2003). Kamus KBSR Dewan Bergambar Edisi Kedua. Kuala Lumpur: DBP.

Leave a Comment »

No comments yet.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Create a free website or blog at WordPress.com.

%d bloggers like this: